tirsdag den 22. juli 2014

KISS


Princippet KISS - Keep It Simple Stupid - blev oprindeligt ”udviklet” 1950’erne af ingeniøren Kelly Johnson mens han arbejdede på et program for flyfabrikken Lockheed Martin. Hans projekter var altid målrettet avancerede løsninger, som kunne repareres uden det store tekniske udstyr  - for eksempel et jagerfly på missioner langt væk fra et fuldt udrustet fly værksted.

KISS er ikke et nedsættende princip, som omtaler løsninger som stupide. Det handler tvært imod om at anvende præcis det, som er nødvendigt for at løse opgaven - hverken mere eller mindre. Således har mange store tænkere gennem århundreder anvendt reglen om det simple. Allerede i det 15. århundrede sagde Leonardo Da Vinci: Det simpleste er det ultimativt sofistikerede. Noget senere udtalte Albert Einstein: Alt bør fremstilles så simpelt som muligt, men ikke mere simpelt end det.

Jo mere kompliceret man gør en løsning desto større er sandsynligheden for at der opstår problemer. Det gælder også i salgskommunikation hvor for mange budskaber serveret på én gang kan virke så overvældende, at ”salget” ikke trænger igennem. God kommunikation handler om at ”skære” det overflødige fra og begrænse sig til det væsentlige. Husk for eksempel at alt før ordet ”men”  i princippet blot er fyld. Eller som Antoine de Saint Exupéry sagde det: Det perfekte når man - ikke når der ikke er mere at tillægge, men når der ikke er mere at trække fra.

Selv de mest komplicerede og omfattende informationer kan som regel komprimeres til ét fyldestgørende budskab eller koncept. Tænk stort - ikke i omfang, men i klarhed.

Ingen kommentarer: